Elektrikli otomobil almak için Gürcistan merkezli bir hesapla iletişime geçen Aynur G. isimli kişi, 70 bin lira değerindeki otomobil için belge ücreti dahil yaklaşık 95 bin lira tutarında dolandırıldığını, sahibine ulaşamadığımı söyledi. sayfanın. Araştırmalar internette birçok kişinin benzer şikayetlerle dolandırıldığını ortaya koydu.
''SAYFALAR SIK SIK İSİM DEĞİŞTİREREK SATIŞA DEVAM EDİYOR''
Sosyal medya sayfasında; Sıfır diye tanıtılan küçük elektrikli otomobilin 70 bin liraya, SUV tipi elektrikli otomobilin 220 bin liraya, pick-up tipi aracın ise 128 bin liraya satıldığı görüldü. Araç fiyatlandırmasının uzun süre dayanabileceği ve bazı araçların 100 km/saat hızların üzerine çıkabileceği belirtildi. Sayfaların sık sık isim değiştirerek satış yapmaya devam ettiği ve Türkiye'den reklam yayınlarına yoğun talep olduğu öğrenildi.
“GÜRCİSTAN’DAN ELEKTRİKLİ ARABA SATACAK GİBİ ALDATICILAR”
Benzer bir şikayette bulunan Feridun Şentürk de internetteki şikayet sitesinde yazdığı metinde hesap adını vererek şunları söyledi: “Instagram'da Gürcistan'dan elektrikli araba satıyormuş gibi yaparak insanları yanıltıyorlar. Mağdur olduk. Polise suç duyurusunda bulunduk. Yetkilileri bu duruma el atmaya ve insanların mağdur olmasının önüne geçmeye çağırıyorum. Adamlardan Ticaret Bakanlığından aldıkları barkodlu yetki belgesini bana göndermelerini istedim. Ama bana saçma bir belge gönderdiler. “Bu yüzden nakliye masraflarını ödeyerek bu işten vazgeçtim” dedi.
''SAHTE ÜRÜN FİRMASININ BAĞLANTISINI VERDİLER VE 2 GÜN BOYUNCA TAKİP ETTİLER''
Dolandırıcıların mağduru Feridun Şentürk şikayetini şöyle sürdürdü: “Maalesef eşim burada araç almayı çok istiyor ve arkadaşının akrabasına inanıyor o yüzden beni dinlemeyip yine erkeklerle iletişime geçip aracın yarı fiyatına gönderiyor. Adamlar, parayı aklamak için paranın tamamını yatırmadığı için fatura kesemeyeceklerini, bu yüzden parayı iade edip tekrar gönderdiklerini söylüyor. Üstelik sahte kargo şirketi de takip linki vererek konteyneri 2 gün boyunca takip ediyor. Ancak üçüncü gün telefona cevap vermediler. Instagram'da yorum yapmamızı da engellediler. “Eşim de savcılığa suç duyurusunda bulundu ancak henüz bir gelişme yok” dedi.
“İSMİ OLMAYAN BİR MARKA VE TRAFİKTE OYNAYAN BİR ARAÇ, HİÇ GÖRMEDİM”
TÜKONFED otomotiv komisyonu üyesi Turan Altın, ortalama bir aracın yarı fiyatına satılmasının mümkün olmadığına dikkat çekerek şunları söyledi:
“İsimsiz markalarda; Özellikle otomobil söz konusu olduğunda, satış sonrası hizmetleri olmayan bir firmadan araç satın almamanızı özellikle tavsiye ediyoruz. İsmini bilmediğim bir markanın aracının trafiğe çıktığını hiç görmedim. Gelseler bile bu araçların yollarda dolaşmasına, uygunluk belgesi almasına imkân yok. Ortalama bir aracın yarı fiyatına rakamlar görüyoruz. Bunlar mümkün şeyler değil. Eğer getiren kişi distribütör değil özel şahıs ise kesinlikle uzak durmalısınız. Yurt dışından araç getirmek istiyorsak öncelikle marka veya firma ile iletişime geçip aracı garanti kapsamına alıp almayacaklarını sormalıyız. Firma bu aracı garanti kapsamına alırsa sadece yurt dışından araç alabileceğiz” dedi. Tüketicilerin ayrıca bir İnternet şikayet sitesindeki benzer hesaplar aracılığıyla dolandırıcılık iddialarına ilişkin şikayetlerini bildirdikleri de gözlemlendi.
''ARAÇ FATURASI, ÜRETİM KAYNAĞI VE UYGUNLUK BELGELERİ TAM OLMALIDIR''
Yurt dışından araç alımında gümrük standartları ve kuralları bulunduğunu belirten Altın, araçların ülkeye girişi ve kapıdan kapıya teslim vaadiyle ilgili şunları söyledi: “Bu gümrükte kişinin bireysel olarak çözmesi gereken bir durum. Araç faturası, üretim menşei ve uygunluk belgelerinin eksiksiz olması gerekmektedir. Ancak tamamlandıktan sonra getirebilir. Trafiğe girmek de kolay bir şey değil. Kişi bu işi kendisi yapmalı veya bu işi uygun şekilde yürütebilecek birine vekalet vererek bu süreci devam ettirmelidir. Dediğim gibi anonim bir marka; Onu trafikte göremedik. Türkiye'nin standartları olduğu için dolaşıma girmesi mümkün değil. Aracın otoyolda sürüş standartlarını karşılaması kolay değil. “Bu yüzden uygunluk belgesi var” dedi.
“ARAÇLARI KONTROL EDEN DAĞITIMCIYA MUTLAKA BAKIN”
Altın ayrıca şunları söyledi: “Normalde burada da aldığınız bir ürünün sadece otomobil için değil, normal bir market alışverişi olup olmadığına da, üreticisine ve standartlarına bakıyoruz. Artık sıra araçlara gelince durum daha da büyüyor. Ciddi bir maliyettir, ciddi bir ekonomik giderdir. Peki yurt dışında böyle bir firma var mı, bunu üreten fabrika var mı? Kontrol etmeden almak zaten büyük bir risk. Bu arabayı satın alman tesadüfen oldu. Öyle oldu ki onu kullandın. Onların tüm uygunluklarını vb. elde ettiniz. Peki bu araçta satış sonrası hizmet alabilmeniz gibi bir durum var mı? Birçok kişi sorun yaratacak bir aracı hizmete vermek istemez. Birçok tamir servisi, eğer bu arabanın parçası yoksa, aracınızı kabul bile etmeyecektir. Bu nedenle bu standartların çok dikkatli bir şekilde dikkate alınması gerekir. Araçları kontrol eden distribütöre bakmamız lazım. “Eğer taşıyan kişi distribütör değil de insan ise, bundan tamamen uzak durmak daha doğru olur” diye vurguladı.
“ELEKTRİKLİ BİR TABANIN ÜZERİNDE DURABİLİRSİNİZ”
Altın, “Artık ülkemizin elektrikli araçlarda kullandığı bir standart var; Tip 2 şarj prizleri Yurt dışından gelen araçlarda bu şarj prizi bile bulunmayabilir. Dönüştürücü kullanırken bu aletlerin yanma riski vardır. Bunlar yanabilecek bile araçlardır. “Anonim bir marka ortaya çıktığında kendinizi elektrikli bir tabutun içinde bulabilirsiniz” dedi (DHA)